Pääsivu Lapin kämpät Koilliskaira Sarvioja

Edellinen

Seuraava

Autiotupa / Varaustupa

Kaarnepään kaakkoispuolella Sarvijoen varrella Vaulopäältä laskevasta purosta hieman alavirtaan rinteellä.

Kohteen kunto:

3545980

Huom:

LISÄKUVIA

Sekä tupa että joki vaihtaa nimeä Sarvioja, Sarvijoki, Sorvusoja. Eikä niillä aina ole edes samaa nimeä samalla kartalla.
Tupa siirretty ylemmäs rinteelle 1993. Siirto taisi johtua talvisista lumiolosuhteista. 1988 oli pienempi puoli autiotupana kun taas 2005 isompi palveli autiotupana.
Mukava ja tunnelmallinen kämppä. Autiotuvan puolella oleva suuri takka vie tosin turhan paljon tilaa sisältä. Autiotupa on myös pimeä sisäpuolelta. Lämmittämiseen on myös kamiina ja keittämiseen kaasuliesi. Pieni ikkuna päädyssä ja hiukan isompi pitkällä sivulla. Laverit on kahdessa kerroksessa pitkällä sivulla ja pöytäryhmä pikkuikkunan alla päädyssä.
Hirsikämppä on tätä mukavaa tyyppitalo mallistoa jossa on tilava katettu kuisti. Molemmille puolin (Autio ja varaus) mennään sisään saman eteisen kautta. Tilaa kummallakin puolella 10 hengelle. Alempana jokirannan tuntumassa on nuotiopaikkoja sekä suurehko lähde.
Pihalle on rakennettu isohko hirsinen puuvaja/wc rakennus jota en muista olleen edellisellä käynnillä (2005)
Autiotuvat kirja (Laaksonen Ahola 2012) mukaan tupa on siirretty kertaalleen talkoolaisten toimesta 1983 korjauksen yhteydessä ja nykyiselle paikalle peruskorjauksen yhteydessä 1993. Tuvassa olevan tupakirjan mukaan ensinmäinen peruskorjaus on tehty vuonna 1979.

Päiväkirjamerkintöjä:

10.8.1988 ". . . Sudenpesältä polku Sarviojan autiotuvalle jossa oltiin noin klo 21,00. Koko matka hyväkulkuista ja helposti suunnistettavaa maastoa.
Sarviojan kämppä ahtaan tuntuinen. Joskin yöpyjiäkin oli 9kpl. Paikka jossa tupa sijaitsi oli hiukkasen epämääräinen ja kosteahko, liian lähellä jokea. Hiukan ylempänä taikka joen toisella puolen olisi ollut parempia tuvan paikkoja. Ensimmäiset tihkusateen tapaiset jo illalla. Meetvurstin lämmitystä ja leivän syöntiä nuotiolla ja sitten ansaituille nokosille. Nuotiolla myös 3 poikaa keskieuroopasta kuivattamassa "Wanderung" kenkiään ym."
11.8.1988 "Herätys tapahtui n. klo 10.00 kiireisimmät laittoivat ruokansa ensiksi. Muiden lähdettyä söimme ja pakkasimme tavarat. Suunta otettiin kohti paratiisikurua klo 12,30. Polkua pitkin Sarviojan ylitys lähes kuivin jaloin. . ."

10.6.1994 ". . .Noin 5km siirtyminen tuvalle sujui alle 2 tunnin. Viimeisten satojen metrien aikana näkyi pelastuskopteri pörräävän lähiseudulla. Se laskeutui Sarviojan tuvan edustalle juuri ennen kuin me ehdittiin sinne ja lähtikin pian uudestaan. Paikalla ollut mies oli neuvonut kopterikuskille Paratiisikurun paikan. Pian perille päästyämme kopteri palasi jälleen Sarviojan tuvan vanhalle paikalle jossa oli sopiva aukea tasanne. Tällä kertaa annoin karttani heille ja näytin Paratiisikurun kaksi lampea joiden välissä potilas on. Kone nousi ja katosi rinteen taakse. 15min ja se palasi, pysähtyi tuvan ylle. Karttani heitettiin alas josta tiesimme potilaan löytyneen. Ari ja Janne saapuivat noin 1,1/2 tunnin kuluttua. Sarviojan tupa on saanut uuden sijainnin hieman ylempää rinteeltä kuivemmasta ja lumelta suojaisemmasta paikasta. Kiva tupa kun poikkeaa tavanmukaisesta standardituvasta. Varaustupa ja autiotupa ovat vaihtaneet remontin aikana paikkaansa. Pyrittiin aikaisin nukkumaan koska oli odotettavissa pitkä vaelluspäivä. . . "

29.9.2005 ". . . Alas jokivarren polulle tullessani olikin ongelma. Kummassa suunnassa tupa on? Kaukana se ei voi olla. Kokeilin ylävirtaan noin 100m Joki muuttui koskisemmaksi mitä muistikuvani mukaan ei tuvan kohdalla ollut. Käännyin ja parin sadan metrin päästä tupa tulikin vastaan.
Tuvalla ei ollut ketään. Siispä kannoin rinkkani sisään. Hikiset vaatteet naruille, kuivaa ylle, kaminaan tulet ja termarista vedet kahvia varten. Menin kuistin penkille istuskelemaan koska sisällä löyhkäsi jonkun hikiset kerrastot Heh. Ilta meni siinä pikkuhiljaa sapuskan ja oleilun merkeissä."
30.9.2005 Perjantai 5. vaelluspäivä. "Pitkä yö. Sain olla yksikseni. Vieraskirjaa lukiessa kiinnitin huomion siihen että, lähes kaikki tulivat tai menivät Porttikoskelle, Aittajärvelle, Jyrkkävaaraan tai Muorravaarakkaan. Joku oli tullut Pälkimäojan kautta mutta muuten tässä tuvassa käyneet kulkevat vain tupien välillä. Aamulla oli parin tunnin ajan pilvissä sen verran rakoja että, auringon valokin pääsi maahan asti. Läksin liikkeelle jo yhdeksän aikaan. . ."

Sunnuntai 14.8.2016 Helanderjärvet - Sarvijoki - Paratiisikuru
"Laskeuduttiin Sarvijoelle. Maasto oli rinteessä kaunista ja tasaista männikköä, puistometsää. Mukava kulkea. Sarvijoen varrella taasen hieman kivikkoisempaa polkua. Viimeinen kilometri tuntuu aina kahdelta, niin tälläkin kertaa.
Sarvijoen tupa tuli kuitenkin aikanaan vastaan. Paikalla ei ollut ketään, vain päiväkävelyllä olevien varusteita. Lepuutettiin jalkoja ja keiteltiin soppaa, vai mitä se nyt olikaan. Sörsélii tai Möss´öö. Maistuu näin luonnossa. Tupa oli siisti, mutta pimeä.
Päiväkävelijät saapuivat. Nuoripari oli ollut Paratiisikurulla. Me teimme lähtöä eteenpään ja samalla saapui pari muutakin vaeltajaparia. Sarvijoesta olisi voinut päästä yli kiviä pitkin mutta me otettiin varmuudeksi saappaat ja housutkin jalasta ja kahlattiin yli."