Liikkeelle Halki Suomen Pohjoiseen Kiilopää Kirkkomaalle Ylläkselle Mökille Keimiö ja Pallasjärvi Hietajärvi Jyppyrä ja Himmelriiki Varkaanjärvi Monttellinmaja ja Nammalakuru Etelää kohti Kotiin Loppukommentteja

Matka tuttuihin ja tuntemattomiin maisemiin ja viikon mökkiloma Pallaksen kupeessa.

Turhankävelijä

ESIPUHE

Talven aikana suunnittelin kalastuspainotteista vaellusta Ropin taakse. Loma-aikojen sovittaminen ja epäilys vaeltajien kunnosta sai muuttamaan suunnitelmia. Löytyi hyvä vaihtoehto. Suunniteltiin autolla tehtävä kierros kohteisiin joissa “pitää käydä” ja ei ole käyty. Lisäksi tarjoutui oiva mahdollisuus mökin lainaamiseen Pallaksen kupeesta.

Ennen matkaa

Kahden ihmisen lomasuunnitelmat, toiveet ja aikataulut tarkentuu kesän lähestyessä. Olimme viettäneet juhannusviikon Saimaan Joutenvedellä vuokramökillä. Sitten pienen työrupeaman jälkeen viikko perheen mökillä, jonne oli vapautunut aika heinäkuun puolivälissä. Lapin matka siis voitiin aloittaa heinäkuun loppupuolella.
Mökkeilyn jälkeen selvittiin pyykki, sukuloimis- ym. puuhastelusta sen verran ripeästi, että päätimme lähteä ajelemaan kohti pohjoista päivää aikaisemmin. Eipä tarvitsisi urakoida ja voitaisiin poiketa matkalla muutamaan mielenkiintoiseen paikkaa. Uusi automme lähti aamun pakkaamisen jälkeen liikkelle tiistaina 24.7.2017. Ensimmäinen etappi oli Kuopio.

Liikkeelle

Tiistai 24.7.2017

Rauhallinen herätys. Tukeva aamupala. Ei kiirettä. Edellispäivinä koottuja varusteita autoon ja rauhallisin mielin liikkeelle ennen puolta päivää. Säätieteilijät olivat luvanneet pohjoiseen lämminta, jopa hellettä. Tässä välillä vain on sateinen ja kylmä Etelä- ja Keski-Suomi.
Auto hyrrää mukavasti ja moottoritietä päästään jouhevasti, Lahti, Heinola ja Lusi. Hartolassa oli aika pitää tauko SEO-huoltamolla. Syötiin.
Oikaistiin Toivakan kautta. Hankasalmen jälkeen Nälkämäen risteyksessä tauko paikallisessa huoltamossa. Suonenjoki ohi ja kohta oltiin Kuopiossa.
Yöpaikka oltiin varattu aseman hostelliin eli huoneistomajoitus asemaa vastapäätä olevassa rakennuksessa. Hyvin käypänen ja edullinen.
Iltaa oli vielä pitkälti joten kävelykierros kaupungilla, tori, matkustajasatama jossa illallinen. Vielä kaupunkikävelyä ja Kauppakadulle, kirkon viereen, yhdelle oluselle.

Halki Suomen

Keskiviikko 25.7.2017

Kellot oli soimassa jotta päästään ajoissa liikkeelle. Vähäiset yöpymistarpeet kassiin ja kadun yli asemalle. Aamupala asemaravintolassa. Se näissä hotelli ym. majoituksissa on hyvää, että saa tukevan aamupalan ja liikkeellelähtö on vaivatonta.
Ennen yhdeksää oltiin jo tien päällä. Satoi ja lämpötila eiliseen tapaan siellä +13 kieppeillä. Siilinjärvi ja Iisalmi ohitettiin. Ennen Kajaania pidettiin pieni kahvipaussi. Kontiomäki, Paltamo. Sää alkaa kirkastua ja lämpötila nousta.
Hepoköngäs oltiin katsottu matkan varren kohteeksi ja kannattihan sinne poiketa. Edelliset käyntini 1991 ja 2006. Palveluvarustusta parannettu, mutta köngäs on entisensä. Kannattaa poiketa myös tienvarren kahvilassa.
Kohteenamme oli Ranua ja eläinpuisto, mutta ennen sitä olisi hyvä syödä jotain. Varsin mainio ruokapaikka “TuliTauko” löytyi hieman ennen Pudasjärveä. Ranualla tankkaus ja kaupassakäynti ennen leirintäalueen mökiin majoittumista.
Kun Ranualla ollaan, niin eläintarhassa pitää käydä ja katsomassa niitä jäänalleja. Muutama tunti siinä vierähti kierrellessä ja kuvatessa. Mikä meidän oli ollessa kun lämpötilakin noussut yli +25°C. Jääkarhut ja muutkin eläimet oli toki hieman vetämättömissä.
Illalla vielä sauna, uinti ja hieman iltapalaa.

Pohjoiseen

Torstai 26.7.2017

Aamiainen leirintäalueella ja sitten kohti pohjoista. Rovaniemi ohitettiin pysähtymättä, pukin pajakylääkin vilkaistiin vain auton ikkunasta.
Sodankylässä tauko. Linja-autoaseman kahvilasta ei saanukaan enää tuoretta leipää, joten palattiin keskustan suuntaan. Kahvila-konditoriassa pientä naposteltavaa, paikallisesta marketista evästä, pihalla LUU-5 ja vielä toiselle puolen katua vaatetusta katsomaan.
Vuotson kohdalla poikettiin sivuun päätieltä ja suunnattiin Nattasille. Tien huonokuntoisuudesta oli varoitettu, mutta en sitä ihan näin huonoksi luullut. Välillä kävelyvauhtia edettiin Pyhä-Nattasen juurella olevalle parkkipaikalle. Autosta poistuessamme oli vastassa sankka paarmaparvi. Enpä muista moista olleen.
Itikkamyrkkyä pintaan. Lämpötila +25°C. Lähdimme nousemaan kohti Pyhä-Nattasen palovartijan majaa. On taasen mukavaa olla maastossa vaikkakin näin päiväkävelyllä pienen repun kanssa. Lämmin oli ja puuskutti. Reitillä oli muutama muukin kulkija. Kävin täällä edellisen kerran vuonna 2000. Silloin en muista muita nähneeni. Ilmeisesti matkailu on vilkastunut ja tietoisuus kohteista lisääntynyt.
Puuttoman huipun tuntumassa kävi sen verran tuulenvire, että isoimmilta paarmalaumoilta sai olla rauhassa. Kivisella huipulla tönöttää harmaa palovartijan maja. Kunto on hyvä. Eteisessä jonkin verran klapeja. Sisällä siistiä. Mutta nythän on kesä ja lämmin joten istuttiin ulkona, laakeilla kivillä eväistä ja maisemista nauttien. Nattaset on komea nähtävyys erikoisine kivikekoineen. Kannattaa poiketa.
Yöpaikaksi olin ajatellut Sompiojärven rantaa. Siellä on laavu, kota ja pari tulipaikkaa. Toki myös kalasatama. Laskeuduttiin huipulta autolle ja pieni rupeama järven rantaa. Retkeilypalvelut on nähneet aikaa. Paikka heinittynyt, mutta on siellä kuitenkin kävijöitä kalastajien lisäksi. Jotensakin nuhjuinen ja haisi, millekä muulle kuin kalalle. Teltta laitettiin rannan aukion laitaan missä nurmikko jo peitti sepeliä. Loppupäivä kului pientä iltapalaa laitellessa ja laavulla makkaroita paistellen. Viereisellä lintutornilla ei taida muut käydä kuin linnut.
Muutama auto pistäytyi rannalla ja myöhemmin tuli yksi pariskunta telttailemaankin. Me varattiin huomiseksi yöpaikka Kiilopäältä.

Kiilopää

Perjantai 27.7.2017

Aamupala pilvipoutaisella säällä Sompiojärven rannalla. Parkkialueen laidalla oli pirttipöytäryhmä, jossa mukava laitella aamuateriaa. Kun tämä on kalasatama niin paikalle kuuluu tietysti lokit. Niitä istuskeli aallonmurtajan kaiteella vaihteleva määrä.
Paluumatka alkoi taasen hissukseen ja kuoppia varoen. Noin 15km matkaan Vuotsolle kului liki tunti. Paikalliset toki kaahasivat sen minkä ehti. Meillä hieman pienempi maavara.
Tankavaaran kohdilla tuli hieman vettä, mutta muuten luvattiin poutaa. Mitä nyt ukkonen saattaa ilmaantua. Kirjauduttiin Kiilopäälle. Pakattiin pikkureppuihin eväät, keittimet, vedet, sadevarusteet ym ja lähdettiin nousemaan kohti Kiilopää tunturin huippua.
Tämä oli minulle tietynlainen pyhiinvaellusmatka. Siitä on kulunut 40-vuotta, kun ensimmäisellä Lapin vaelluksella lähdettiin nousemaan samaa rinnettä ylös. Tuon jälkeen en ole huipulla käynytkään.
Ukkosen uhka oli hieman muokannut suunnitelmiani. Piti alunperin kiertää Sivakkaojan ja kaarreojan kautta Niilanpään tuvalle ja sieltä lakimaita Kiilopään päälle. Nyt katson paremmaksi nousta suoraan huipulle ja sitten sään mukaan.
Huipulle nousee hyvät portaat. Alhaalta olisi saanut repullisen hiekkaakin kannettavaksi mutta ei tiedetty paluureittiä, joten tämän tekosyynturvin jätettiin hiekat alas.  Huipulla on huipun maisemat.
Paluumatka suuntautui pohjoisen kautta. Paljakan reunaa Ahopään suuntaan. Lännessä liikkuvat ukkospilvet huoletti ja vei kulkemisesta rennon otteen.  Päästiin Kiilo-ojan latville poroaitojen kupeeseen kun ukkoskuuro näytti vääjäämättömälta. Päätettiin keskeyttää tämän kertainen retki ja suunnata kiireesti Kiilopään keskukseen.
Joutui siinä sadeasun laittamaan ylle ennen kuin oltiin perillä. No, ei haittaa, laitoimme ruokaa yhteiskeittiössä jonka jälkeen oluselle.
Asettauduttiin majoitukseen ja pidettiin pieni lepotauko, jonka jälkeen nautinmme paikallisessa kammissa tarjottuja lettuja. Itse sai paistaa ja myös syödä. Hyvin maittoi.
Myöhempään illalla poikesin vielä pikamarssia Sivakkaojan laavulla. Upea usvainen maisema.
Uni maittoi.

Kirkkomaalle

Lauantai 28.7.2017

Puoli kymmenen maissa automme kipuaa Kaunispään rinteellä, kohti Ivaloa. Pysähdys pankki-automaatilla ja pian välkkyi Ukonjärvi oikealla puolen. Koitin jälleen kuvata maisemia liikkuvan auton ikkunasta. En onnistunut hyvin. Maisema kuitenkin suomen maanteiden kauneimpia.?Lähes pilvettömässä säässä Inariin. Kaupasta pientä täydennystä ruokavaroihin ja sitten Pielpajärven kirkolle johtavan polun alkupäähän.
Lämpöä riittää, kiviä myös. Ei tänne peltoa raivaisi. Mukavaan männikköä ja kauniita järven rantoja seuraava polku. Nyt oli rinkat selässä, koska oli tarkoitus yöpyä Pielpajärven kirkon luona. Sää oli helteinen. Puntsijärven laavupaikalla oltiin ajateltu laitta pientä evästä. Laavupaikka oli kuitenkin raivattu tyhjäksi, vain nuotiokehä ja pari pölliä. Laavun katon tiesin romahtaneen, mutta sitä en että, kaikki rakenteet, laavun kehää, vessaa ja puuvajaa myöten oli viety pois. Paikalla istuskeli pari henkilöä taukoa pitämässä, me jatkettiin matkaa.
Ja mentiinkin harhaan. Laavupaikan kohdalla merkitty polku kääntyi jyrkästi pois rannasta. Tuotahan ei huomattu, kun laavun jäänteitä katseltiin. Jatkettiin rantaa seuraavaa polkua. No eipä hätiä, tuolla kahden järven välissä ei pitkälle harhaudu. Oikealle polulle päästyämmi pidettiin soppatauko ja juotiin termarikahvit.
Jonkin verran muutakin väkeä oli menossa jatulossa. Mikäpä mennessä, kun sää oli lämmin ja päivä aurinkoinen.
 Pielpajärven kirkko on todellakin erämaakirkko. Ei vie tietä perille. Kirkkomaan laaja, heinittynyt kenttä on kukkia ja paarmoja täynnä. Kentän laidalta löytyy paivätupa, nuotiopaikka pöytineen, vanha keittiöparakki ja huonoon kuntoon päässyt sauna. Hieman sivummalla on seurakunnan lukittu kämppä ja keskellä niittyä pari latoa. Itse kirkko on aukion takana, mäellä metsän reunassa.
Kaunis paikka tällä kirkolla. Monesti olen paikkaa kartoilta katsellut, mutta ilman autoa ei koukkaaminen polun päähän ole yksinkertaista.
Paikalla kävi muutama pariskunta, joiden kanssa oli mukava rupatella. Käytiin kirkkoonkin tutustumassa. Pistettiin teltta pystyyn ja istuskeltiin pörriäisiä karkoittavan tulen äärellä. Kävin vielä rauhassa kuvaamassa alueen rakennukset.
Illemmalla tuli vielä yksi nuorempi kulkija, joka oli metsähallituksella inventointihommissa. Siinä sitä istuttiin tulen ääressä syömässä, juomassa ja turinoimassa. Jossain jyrisi ukkonen, mutta ei tullut kohdille. Huomiseksi luvattiin jo sadekuuroja.

Ylläkselle

Sunnuntai 29.7.2017

Aamu aukesi aurinkoisena ja lämpimänä. Teltassa oli hyvä nukkua. Kirkkomaalla oli hiljaista.
Laitettiin pienet tulet karkoittamaan pienet lentävät aamiaisvieraat. Hissukseen teltta kasaan ja muutkin tavarat rinkkoihin. Pian yhdeksän jälkeen oltiin liikkeellä. Sään oli ennustettu heikkenevän ja ukkosia lupailtin jo klo 11:00 tuntumaan, siksipä ei ollut syytä viivytellä.
Reitti Pielpajärven kirkolle on kaunis, tähänkin suuntaan. Oli lähes tyyni. Jokunen pilven hattara lipui taivaalla. Pysähdyttiin hetkeksi siinä entisellä laavupaikalla jotta sain valokuvia ilman ihmisiä. Termarikahvit juotiin polun vierelle kaatuneen puun rungolla istuskellen ennen viimeistä metäistä polun osuuta.
Parkkipaikalle tullessa oli jo jossain jyrähtänyt ja isompia pilviä noussut taivaalle. Joitakin retkeilijoitä ja ryhmiä lähti kirkon suuntaan.
Matkalla Inarin kaupalle tuli jo muutama sadepisara. Suuntanamme oli Ylläs joten jatkettiin Inari-Kittilä tielle. Kuunnon sadekuuro tulikin sitten pian Inarilta lähdettyä. Solojärvi, Menesjärvi, Lemmenjoen tiehaara jne. Tuttu Sallivaaran parkkipaikkakin ohitettiin, kuten Lisman tiehaara ja Ivalojoen silta. Mitään erityistä ei tällä tiepätkällä ole, hieman koloja asvaltissa.
Pokan kylän baariin poikettiin kahville ja pientä taukoa pitämään. Hieman paikallisia leivonnaisia tarttui matkaan tuliaisiksi.
Tie muuttui sorapintaiseksi ja kuoppaiseksi. Hanhimaa, Rautuskylä, Köngäs. Hiljainen paluu “sivistykseen”. Tällä kertaa ei jääty tien varren vanhoja kämppäpaikkoja katselemaan, vaan suunnattiin Levin kaupoille. Hieman ruokaa ja Alkossa käynti.
Suunta kohti Yllästä. Taivaalla tummeni. Säätiedoituksissa luvattu ukkosrintama vyöryi länsipuolella. Ennen Ylläsjärveä tuli jo vettä. Maisematieltä olisi voinut nähdä maisemia mutta ei. Laskeuduttiin kohti Äkäslompoloa ja etsittiin kyläpaikkaa. Puhelin on keksitty.
Päästiin perille ja asettauduttiin vieraiksi.?Syömisen jälkeen lähdettiin kylille. Katseltiin paikkoja ja kauppoja sekä karaokebaarin tarjontaa, en laulanut, muut kyllä.

Mökille

Maanantai 30.7.2017

Aamulla pätettiin käydä isäntäväen kanssa ja opastuksella piipahtamassa Varkaankurulla. Mikäpäs siinä, kun täällä kerran ollaan.
Siirryttiin autolla Kellokkaan luontokeskuksen pihaan jossa jalkauduttiin. Komeathan täälläkin on maisemat. Tuolla Ylläksen toisella puolella olen kerran talvella työporukan kanssa piipahtanut ja tällä Äkäslompolon puolella illan pimeässä ravintolareissulla. Muuten on Ylläksen maisemat minulle uusia.
Kellostapuli seisoi ylväänä ja kivikkoisena edessä kun laskeuduttiin Varkaankuruun. Hyvä polku ja kurun pohjalla pitkokset rehevässä lehtomaisessa jokivarressa. Kavuttiin hissukseen ylöspäin. Koitin olla jäämättä kovasti jälkeen muista vaikka pysähtelin useasti valokuvaamaan.
Kurun varrella ollut vanha laavupaikka oli poistettu ja “tasattu”. Hirsiä oli vielä pino taaempana. Hieman ylempänä oli pienen lammen ja putouksen kohdalla uusi taukokota tulipaikkoineen, Varkaanlampi. Jäätiin ulkotulille makkaran paistoon ja kuukkeleita ruokkimaan. Aurinko paistoi ja makkara maistui.
Takaisin palailtiin laskettelurinteiden alapuolitse hiihtokeskiúksen parkkipaikan laitaan ja sieltä takaisin Kellokkaalle. Mukava lenkki kauniissa maisemissa. Tänne voisi tulla toistekin ja silloin pidemmälle lenkille rinkan kanssa.
Hyvästeltiin isäntäväki ja ajettiin kylille kauppaan ennen jatkoa.
Suunta pohjoiseen. Pienen ajomatkan jälkeen poikettiin Äkäsmyllylle. Sesonkiaikoina täällä on kahvila ja jonkinlainen latomyymälä. Näin kesällä sai katsella rakennuksia vain ulkoa. Myllyä remonteerattiin, laavu oli huikan synkkä, mutta koski komia. Muutamia ihmisiä kulki joen ja suvannon rannoilla. Joku kalasti. Otin valokuvia ja jatkettiin matkaa. Paikka oli pieni pettymys, mutta tulipa nähtyä. Kartoilta olen paikkaa usein vilkuillut.
Matka jatkui ja edessä alkoi vilahtelemaan Keimiötunturi ja sen takana muita Pallaksen keroja. Kierrettiin Jerisjärvi itäpuolelta Rauhalan kautta. Keimiön juurelta Jerishotellin jälkeen ylös Pallasta kohden. Ei kuitenkaan Pallaksen hotellille, vaan alas järvelle ja kohti Raattamaa. Maisemat on komeat ja sää suosii.
Pidettiin pieni tauko Mieliövaaran kupeessa tien levähdyspaikalla. Maisemat on hienot. Koko Pallaksen selänne on edessä jylhänä tunturijonona.
Raattaman jälkeen jokea seuraten kunnan rajan yli Enontekiön puolelle. Pian pitikin tihrustella mökkitienhaaraa. Ohi mentiin. “Tie” jolle piti kääntyä oli niin vaatimaton, ettei heti sitä noteerattu. Onneksi autossa on kääntyvät etupyörät joten päästiin palaamaan ja sitten oikeaan suuntaan.
Lainamökkimme oli siinä missä piti ja silla lailla kuin sovittu.
Tälle päivälle ei sitten ollut enempiä suunnitelmia kuin majoittuminen, ympäristöön tutustuminen, syömistä ja saunomista.

Keimiö ja Pallasjärvi

Tiistai 31.7.2017

Varsinaisia ennakkosuunnitelmia ei ollut, joten viikko oli tarkoitus mennä sään mukaan. Tänään oli pilvet sen verran alhaalla, että korkeimmille huipuille oli turha lähetä. Pilviä oli myös enempi pohjoisen suunnalla. Lähdettiin pistäytymään Muoniossa.
Raattama, Pallas, Kutuniva, Särkijärvi ja Olos ohitettiin. Muoniossa tankkaus niin autolle kuin itselle. Paluumatkalla näytti Keimiötunturin huippu olevan pilvien rajalla. Päätettiin käydä katsomassa josko huipulta jotain näkisi.
“Tunturikeimiö” tai “Keimiön maja” näitä nimiä opasteissa. Sieltä lähtisi polku. Jätettiin auto kuitenkin mäen alle kun ei tiedetty mitä päällä on. Hiljaisia rakennuksia, mutta muutama auto ja bussikin siellä oli.  No me mentiin pihojen läpi polun alkuun ja sitten metsän puolella.
Selkeä ja paljon tallattu polku kulki ensin rinnettä itään kunnes pienen matkan päästä kääntyi suotaan rinnettä ylös. Olipa jyrkkä nousu. Alas tuleminen jo mietitytti, kuinkas polvet jaksaa. Ihailtiin maisemia jotka komistuivat sitä mukaa kun päästiin ylemmäksi.
Välitasanteen jälkeen puurajalla pieni tauko ennen viimeistä rypistystä huipulle. Korkein laki näytti hipovan pilviä. Välillä alla välillä pilvessä. Täältä näkee hyvin Vuontisjärven yli taivaanrannassa sinertävälle Ylläkselle asti. Komea maisema.
Viimeinen rutistus huipulle helppoa avotunturia. Pilvet saapuivat samaan aikaan, joten näkymät rajoittuivat tunturin alarinteeeseen ja jähimaastoon. Etsin katseellani Keimiöjärven rannan rakennuksia. Vuokrakämppä näkyi, mutta autiotupa jäi metsän ja pilven taakse. Oli aika lähteä alaspäin. Välitasanteella pysähdyttiin termarikahville.
Alamäki oli odotetun jyrkkä ja otti jalkoihin. Hyvin kuitenkin päästiin. Päivää oli vielä jäljellä, joten päätettiin mennä Pallasjärven rannalle laittamaan sapuskaa. Katsottaisiin samalla rannan retkeilyrakenteita.
Pallaslompolan rannalla on taukokota siinä venerannan vieressä. Pistäydyttiin katsomassa, mutta paikan synkkyys häiritsi niin että jatkettiin matkaa. Kota on aivan tien jo venerannan vieressä ja hieman synkän oloisessa pusikossa. Ei edes kunnollista näkymää järvelle.
Seuraava kohde oli Punaisen hiekan autiotupa. Tien laidalta puuttuu kunnolliset parkkipaikat. Tuvalle on tehty sorastettu väylä tieltä. Paikalle pääsee siis esteettömasti, eli hieno homma. Ei nämä Pallasjärven autiotuvat mitään eräretkeilijä eräkämppiä ole. Siksi on mukava kun laitetaan kaikkien tavoitettaviksi.
Punaisenhiekan tupa on kauniilla paikalla, pitkän hiekkarannan vieressä rantapenkalla. Vieressä on uudehko tulipaikka, wc ja puuvaja. Laitettiin tuvan kuistilla evästä, katseltiin ympärille ja tutkittiin tupaa.
Paluumatkalla mökille kuvasin vielä järven länsirannalla olevaa vanhaa rakennusta sekä venerannan taukokotaa.
Ilta menikin sitten mökillä rentoutuessa.

Hietajärvi

Keskiviikko 1.8.2017

Huipuilla pilviä. Tälle päivälle piti valita kohde alempaa. Onneksi täällä ei ole puutetta kohteista. Majapaikan lähellä on Hietajärvi jonne on matkaa tien vierestä vajaat 3km. Siis sopiva päiväretken kohde.
Eväitä ja termoskahvit mukaan. Pieni matka autolla pohjoisen suuntaan. Ennen Ounasjoen ylittävää siltaa, tien länsipuolella olevalla parkkipaikalle. Paikalla oli muutama auto mutta tilaa oli vielä hyvin. ?Tuossa pohjoispuolella on Pippovuoman jänkä. Siellä on pitkospuilla, lintutornilla ym. varustettua luontopolku. Pippovuoman luontopolulla on ainakin aikaisemmin ollut myös laavu tai kota. Nykyään sellaista ei ole kartoilla. Vastaavasti Kartoille oli samoihin aikoihin ilmestynyt kodan merkintä Hietajärven kohdalle. Muutenkin Hietajärvi vaikutti kartalta katsottuna mukavammalta paikalta kuin Pippovuoman suoalue. Siksipä suuntasimme Hietajärvelle.
Alkumatka maastoauton ajettavaa uraa poroerotuspaikalle. Erotusaitaus tuli päälisin puolin katsottua. Yksi parakki ja parit kotapuut. Ketään ei ollut paikalla. Jatkoimme helppokulkuista kangasmaastoa seuraillen mönkijän uraa. Kaunisrantainen Pitkäjärvi ohitettiin ja vielä kilometri tasaista kangasmaata.
Saavuimme Hietajärvelle. Paikka on hyvä, hieno maisema,mukava hiekkaranta, kauniit harjut nousee järven molemmin puolin. Vahinko että pilvet oli niin matalalla ettei kaukomaisemista saanut kokemusta.
Hietajärven kota on sita uutta, avointa mallia jossa yksi syrjä on avoin maiseman suuntaan. Kota on suuri ja kahdeksan kulmainen. Seseinustalla on leveät laverit ja keskellä kotaa tulipaikka. Päiväkäyttöön taukopaikaksi, voi toki kesällä yöpyäkin. Kodan vieressä on pieni vaja hakoja varten. Kodan takana on vanha turpeella vuorattu vessa ja hieman ylempänä uudemmat vessat ja huoltovaja.
Paikalla oli muitakin, pokkesivat ja lähtivät omia aikojaan. Syötiin evästä ja hörpitiin kahvit. Kiersin vielä pohjoisrannalla kameran kanssa. Järven pohjoispuolen rinteen päällä kulkee merkitty polku syvemmälle puistoon. Hannukurulle noin 6km ja Pahakurun tuvalle hieman vähemmän. Oivallinen reitti jos ei koko Hetta-Pallas väliä halua taapertaa.
Paluumatka sujui mukavasti tuttua reittiä. Mökillä syötiin paremmin, käytiin vielä pienellä kävelylenkillä mökin lähellä sitten saunaan ja illan lepoon.

Jyppyrä ja Himmelriiki

Torsta 2.8.2017

Säätiedoitukset lupailivat iltapäivälle kirkastuvaa tuonne etelämmäs Pallaksen suunnalle. Aamupäivä taasen olisi hyvää säätä pohjoisen puolella. Päivän ohjelma muokkautui siis sään mukaan.
Lähdettiin hyvissä ajoin ajelemaan kohti Hettaa. Ounasjoen yli Ketomellan puolelle ja Peltovuoman kautta kauniille Vuontisjärven kylälle.
Hettaan päästyämme ajoimme ensin Luontokeskukslle ja lähdettiin nousemaan Jyppyrälle. Polku nousee ylös laskettelurinne kiertäen. Huipulla ei enään ole sitä näköalamökkiä kuin 2002 viimeksi täällä ollessani, vaan nyt on komea kotamallinen laavu. Kahdeksankulmainen ja etelän suuntaan avoin taukolaavu on komealla maisemapaikalla. Laavun terassilta avautuu maisema Ounasjärven yli kohti Pyhäkeroa. Pilvet roikkui harmaana etelän tunturien yllä. Pyhäkeron huippu sentäs näkyi. Saateen uhka leijui yllä.
Nautittiin hieman evästä, katseltiin maisemia ja ympäristöä. Huomasin huipulle tullessa tiilikasan ja sen ympäriltä suorakaiteen muotoisen alueen. Eli jokin rakennus on ollut laavulta parisenkymmentä metriä itään. Tiilistä voi päätellä että rakennus on ollut lämmitettävä. Vanhoissa kartoissa Jyppyrälle on merkitty palovartio, Tämä rakennuspaikka sopisi siihen vallan mainiosti.
Taisi pari pisaraakin tipahtaa kun lähdimme laskeutumaan alaspäin.  Ennen luontokeskusta oli sadevarusteetkin käyneet tarpeellisiksi. Luontokeskukseen tutustumisen ja kirjaostoksen jälkeen vielä kuppikahvia lisukkeineen.
Hetassa oli tarve poiketa kaupassa hankkimassa pientä täydennystä ruokatarpeisiin ja poikettiin myös paikalliseen koruliikkeeseen kuitenkaan mistään innostumatta.
Paluumatka samaa reittiä kuin tultiin, Vuontisjärvi, Peltovuoma ... Lyhyt pysähdys Ounasjoen sillalla, Ketomellan kohdalla.
Parin tunnin tauko mökillä. Syötiin ja huilattiin. Kun säätiedotus lupaili yhä selkenevää Pallaksen suunnille niin lähdettiin katsomaan minne päästäisiin ja mitä jaksettaisiin. Palkaskeron pienempi lenkki oli mielessä mutta päätettiin kuitenkin mennä Taivaskerolle kun sää näytti suosivan ja päivää on vielä pitkälti.
Pallaksen hotellin pihalla reput selkään ja suunta Vatikuruun. Edellisellä kerralla oltiin katsottu paikan rakennukset, silloin usva esti matkan ylemmäs. Nyt voitiin mennä enempiä pysähtelemättä rinnettä ylös. Joitakin retkeilijöitä tuli vastaan isompien ja pienempien kantamusten kanssa.
Hetken tauko pidettiin Taivaskeron satulassa josta haarautuu polku Taivaskeron huipulle. Edellisen kerran olin täällä 1984, Silloin pilvet roikkui niin alhaalla ettei huipulle ollut asiaa. Nyt siis kohti ennen käymätöntä huippua. Tänne asti polku oli todella hyvä. Muutama kivisempi kohta mutta ei ongelmia.
 Taivaskero on kokonaan kivirakan peitossa mutta helppo sielläkin oli kulkea. Oltiinkin pian korkeimmalla huipulla. Maisemat on huikeat joka suuntaan. Näkyvyys oli hyvä eikä sade uhannut. Huipun kivikeon päällä on muistolaatta Helsingin Olympialaisten tulen sytyttämisestä.
Laskeuduttiin alemmas Laukukeron suuntaan pitämään evästaukoa hiukan suojaisempaan paikkaan.
Vielä oli viimeinen rutistus Laukukeron kylkeä ja hiihtohissien ali kohti hotellille laskevaa rinnettä. Reitin ikävin osuus, eli jyrkähkö alamäki. Paikoin hyvinkin kivinen rinne otti polviin. Määränpään näkeminen helpotti ja pianhan oltiinkin alhaalla metsän puolella, kukkien keskellä.
Ilta oli aurinkoinen ja valoisa. Mieli reipas ja kroppa tiesi jotain tehneensä. Paluu mökille iltapalalle ja saunaa.  Hieno päivä.

Varkaanjärvi

Perjantai 3.8.2017

Tälle päivälle ei ajateltu suurempia. Eilen tehtiin pitkät lenkit. Rauhallisten aamutoimien jälkeen päätettiin kävellä Varkaanjärvelle ja käydä katsomassa Varkaanjärven kota.
Eväitä reppuun ja köpöttelemään. Ensin pieni pätkä isolla tiellä ja sitten Varkaanjärventielle. Kangasmaastoon tehtyä tietä ja hieman jängällekin tehtyä soratienpenkkaa. Mukavaa tasamaata pilvipoutaisessa säässä.
Varkaanjärven pohjoispuolelle pääsisi hieman paremman maavaran omaavalla autolla. Me poikettiin järven itäpään polulle. Ohitettiin pieni, lukittu parakkimainen eräkämppä. Metsämaata Telaojan latvalle ja puiston reunaan.
Telaoja oli sen verran märkä rannoiltaan että hyppelehdi yksin mättäitä pitkin toiselle puolen. Saappaila tuosta olisi kävellyt suoraan yli. Varkaanjärven hiihtokota on siinä puron toisella puolella kangasmaalla. Talvilatu kulkee puiston rajalinjaa pitkin. Kota on iso taukopaikka seiniä kiertävine penkkeineen ja muutamine pöytineen. Keskellä kotaa on kamiina. Hyvä taukopaikka hiihtoreissuille. Kesäkäyttöön hiukan syrjässä mutta saisipa yöpyä rauhassa. Kodan seiniä kiertäville penkeille mahuu hyvin nukkumaan.
Palailin valokuvaamisen jälkeen takaisin Telaojan yli. Jatkettiin siitä jokea seuraillen itään. Mukavaa kangasmaata tosin vanhaa hakkuualuetta ja muutama sahanpaikka puru- ja lautakasoineen sekäruostuneine tynnyreineen. Metsäteitä seuraillen tuloreitille ja takaisin ison tien varteen.
Ilta menikin mökkeilemisen merkeissä ja kuukkeleita ruokkiessa. Pientä iltakävelyä mökin tuntumassa. Mukava, hieman leppoisampi päivä.

Monttellinmaja ja Nammalakuru

Lauantai 4.8.20176

Viimeiselle mökkipäivälle oltiin säästetty pistäytyminen Vuontisjärveltä Pallaksen reitin hienoimmille paikoille Monttellinmajan ja Nammalakurun tienoille.
Sää oli vielä aamulla pilvinen mutta lupailivat ennustuksissa selkenevää. Pakattiin reppuun hieman enemmän evästä ja keitinkin. Varauduttiin myös vaihtelevampaan säähän, olihan koko päivän retki tiedossa.
Ennen puoltapäivää oltiin Vuontisjärven hotellin viereisellä Parkkipaikalla valmiina päivän retkelle. Köpöteltiin puistoa kohden kokoajan paranevissa maisemissa. Välijoen jängän kohdilla kaunis maisema edessä nousevalle Saivokerolle, lato, purovarsi, jänkämaata.
Vanhemmilla kartoilla oli merkitty kota/laavu heti puiston puolelle metsän reunaa. Jotain siinä on tosiaan joskus ollut, mutta nyt vain aukio, opastaulu ja reittiviittojen tolppa. Onko ollut liian lähellä sisivistystä.
Läksimme nousemaan hyvää, sorastettua polkua kohti tuntureita. Maisemat takanamme Vuontisjärven suuntaan paranivat sitä mukaa kun puusto harveni edessämme. Pian paljakalle tulon jälkeen olikin Monttellinmaja edessä. ?Tuvalla oli muutamia ihmisiä. Joitakin saapui ja toisia lähti. Olemme tulleet Pallakselta Hettaan johtavalle, suositulle reitille. Otin kuvia Montellin majasta, sisältä, ulkoa ja hieman ympäristöstä. Tulipaikalla olleen pariskunnan kanssa vaihdettiin muutama sana reitistä. Hannukurulla oli kuulemma ollut kymmeniä ihmisiä. Muista kuulleeni puhuttavan 130 hengestä jotka metsähallituksen kaverit olisi laskeneet. En ihmettele. Patikointireitti on sorastettu Montellilta molempiin suuntiin. Senkin ymmärtää kun kulkijamäärrät on näinkin suuret. Kun eväät oli nautittu nii lähdimme kohti Nammalakurua.
Mitään erityistä suunnitelmaa meillä ei kulkemisen suhteen ollut joten joudimme hieman kiertelemäänkin. Halusin käydä ihailemassa maisemia siinä vanhan Nammalan tuvan yläpuolella. Vanha polku meni sitä kautta. Kannatti poiketa. Pallaksen komeimpia maisemia. Uusi Nammalakurun tupakin näkyy alhaalla hyvin.
Laskeuduttiin vanhaa polkua Nammalakurun entisen tuvan kohdalle. Maastosta näkee jotta tässä on ollut rakennuksia, useampiakin, mutta ei enään kunnolla pysty hahmottamaan mikä rakennus on ollut missäkin. Muistorikas paikka.
Laskeuduimme alas, ylitimme puron ja kipusimme uudelle tuvalle. Komea uusi hirsitupa avaotunturin laidalla viimeisten koivujen vierellä. Kookas puuvaja ja tilava Autio/varaustupa kuivaushuoneineen. WC.n sijainti hieman ihmetytty. Se on suuri ja tönöttää parhaassa maisemasuunnassa tuvalta,  suoraan Taivaskeron suunnalla. Olisko tuon saanut rakennettua vaikka tuvan taakse.
Pidimme hetken taukoa ja otin rakennuksista kuvia. Sää oli pilvipoutaa ja päivääkin paljon jäljellä. Lähdettiin siitä kohti Rihmakurun kotaa joka on 2,5km etelään.
Polku Rihmakurulle ei ollut enää sorastettu vaan se oli kivikkoinen ja kulki puskien keskellä. Vajaan kilometrin kulkemisen jälkeen katsoin paremmaksi jättää Rihmakurulla käynti väliin. Kivikkoista pusikkoa olisi odotettavissa sinne ja vielä takaisin. Mieluummin kuljen helpompikulkuista tunturinummea ja katselen maisemia.
Nammalakurulla eväitten nauttimista ja sitten Saivokeron suuntaan. Ei sentään huipulle mutta  sen länsipuolen harjanteen yli maisemia ja kukkia ihaillen. Monttellin maja jäi vasemman käden puolelle kun laskeuduimmen takaisin Vuontisjärvelle vievälle polulle. Tuttu reitti ja nyt kevyemmin alaspäin.
Paluu autolle ja mökille onnistuneen retken jälkeen. Vielä kerran saunomaan, hieman iltapalaa ja ansaituille unille.

Etelää kohti

Sunnuntai 5.8.2017

Rauhallinen herätys. Juna lähtee vasta illalla Rovaniemeltä joten ei ole kiirettä. Aamupalan jälkeen siivottiin mökki ja kerättiin omat rojut matkaan. Olipa mukava paikka. Voisi tulla vaikka uudestaan.
Paluumatka päätettiin mennä Kolarin ja Pellon kautta. Ensin kuitenkin Raattama, Jerisjärvi, Sirkka ja Kittilää ennen Ylläsjärven suuntaan ja Kolariin. Muonion reitti oli tietyön alla ja muut lyhyemmät reitit sen verran pientä teitä että jätettiin väliin.
Kolari oli pettymys. Päätieltä keskustaan ja kun se loppui oikeastaan ennen kuin alkoi niin käännyttiin takaisin. Päätien nurkan hultamon kahvilassa ostoksia ja sumppi. Suunta etelään.
Pellossa tuli ensimmäisenä vastaan Pentikin ja muutaman muun liikkeen “Vihreä Pysäkki”. Poikettiin katselemaan myymälöiden tarjontaa ja ostettiin tuliaisia ja joku joululahjakin. Alakerrassa oli ruokapaikka meillä sopivasti nälkä.
Raanujärvi, Sonka, Sinettä ja Rovaniemi. Torinlaidalla vielä hiukan kävelyä ja marketista matkaevästä. Junan lähtöön oli vielä pitkälti ja meillä meni oleminen ajantappamisen puolelle. Auto seisoi autojunan lastausjonossa kunnes lähdön aika vihdoin koitti. Noustiin junan kyytiin hakeuduttiin hytin kautta ravintolavaunun puolelle.
Hyvissä ajoin unten maille.

Kotiin

Maanantai 6.8.2017

Hyvin nukutun yön jälkeen junan aamukahville ja odottelemaan perille pääsyä. Pasilassa kyydistä ja hakemaan autoa.
Eipä siinä sen enempää. Parin viikon reissu onnellisesti ohi.

Loppukommentteja

Pohjoisessa oli ollut helle ja etelässä sateista ja kylmää. Mukava siis mennä kohti pohjoista. Kuopio +13 Ranua +27. Helle ei kuitenkaan jatkunut koko lomaa mutta pääosin poutaa eikä tarvinnut palella.
Parin viikon loma menee nopeasti ohi kun se jakautuu selkeästi kahteen osaan. Alkumatkan tutustuminen vanhoihin paikkoihin ja uusiinkin. Loppu loma lainamökistä tehdyi päiväretkin. Mukava reissu vaikka jäikin kaipaamaan iltoja tulilla erämaassa.

Reitti

Hepoköngäs kannattaa aina nähdä jos sielläpäin liikkuu. Ranuan jääkarhu piti nähdä, puiston olinkin jo käynyt. Nattasilla olen käynyt 17 vuotta sitten joten uudelleen käynti ei pahitteeksi. Kiilopään huipulla olinkin ollut 40-vuotta aikaisemmin. Eli alkumatka nostalgiaa itselle ja matkakumppanille uutta.
Pielpajärvi on jäänyt käymättä kun ei osu vaellusreitille. Nyt oli vihdoin tilaisuus poiketa. Sitten koukkaus etelämmäksi. Ylläskin on kesällä käymättä. Nytkään ei enempää kuin pieni raapaisu. Kipinä kuitenkin jäi siihen suuntaan.
Siirtyminen mökkiläiseksi muutaman pienemmän pistäytymisen kautta. Kun tuli tilaisuus lainata mökkiä Pallaksen kupeesta viikoksi niin pitihän se hyödyntää. Pallaksen alueella riittää päiväretkikohteita viikoksi ja autolla pääsee reitin alkupäähän. Illaksi oli sitten katto päänpäällä ja sauna käytössä.

Ryysyt, Romppeet ja Ruoka

Auto mahdollistaa tavaran ottamisen mukaan ihan vain varmuuden vuoksi. Mukavaa sinänsä. Ei siis ongelmia myöskää sapuskan suhteen, sitähän sai kaupasta lisää.