Pääsivu Lapin kämpät Koilliskaira Muorravaarakka

3552200

Huom:

LISÄKUVIA

Metsähallituksen vuonna 1968 rakennettu tyyppitupa. Hirsisen kämpän toinen pää on autiotupana toinen pääty varaustupana. Molemmat päät noin 8 hengelle.
Sauna on ollut hieman tuvasta ylävirtaan.
Saunan suunnilla on hetken ollut myös tuplalaavu. Laavu lähinnä tulisteluun, yöpymistilaa siinä ei ole ollut. Se on purettu 1985 mennessä. Kovin lyhytikäinen näyttää olleen. Muorravaarakan kämppä on peruskorjattu 1984. Olisiko tuo parilaavu ollut korvikkeena kun kämppään ei pääsyt.
Myös jokivarressa on ollut pieni laavu joka nyttemmin on rakennettu uudestaan. Tämä laavu on lähinnä katettu tulipaikka.

Luontoon.fi (11.10.2020)
”Muorravaarakka, autiotupa
Autiotupa, 8 hlö. Samassa rakennuksessa on varaustupa.
Varustus: Makuulaverit kahdessa tasossa, pöytä ja penkit. Kamiina ja kaasuhella. Tuvan läheisyydessä on Muorravaarakanruoktu, keittokatos, käymälä, liiteri. Juomaveden saa Muorravaarakkajoesta.”

Katso 071 Muorravaarakanruoktu
Muorravaarakan sauna 071B

Päiväkirjamerkintöjä:

11.8.1988 ". . .Loppumatka ennen Muorravaarakan autiotupaa oli komean mäntymetsän keskellä olevan polun tallaamista. Muutaman soisen kohdan jälkeen oli vain saappailla kahlattava Muorravaarakan joki jonka toisella rannalla oli autiotupa täynnä märkiä, harhailleita seurakuntanuoria Joroisista. Sade oli helpottanut mutta yöpymispaikka oli ahdas ja ankea ilta odotettavissa. Muutaman "mutkan" jälkeen pääsimme varaustuvan puolelle. Mora puukolla aukaistiin varaustuvan lukko ja sitten soitettiin Kiilopäälle ja kysyttiin onko tupa tulevana yönä mahdollisesti varattu. Kun ei varausta ollut niin me varasimme ja Joroisten porukan vetäjätkin mahtuivat sekaan. Maksu hoidettiin myöhemmin normaaliin tapaan. Kaminan lämmössä läpimärät (hiestä) vaatteet saatiin kuivumaan. Kipeytyneiden jalkojen takia päätettiin viettää pari yötä Muorravaarakalla.
12.8.1988 "Joroisten porukka heräsi noin klo 8.00. Ja lähtivät noin klo 12.00. Söimme sinä aikana aamupalan ja siirryimme autiotuvan puolelle kirjoittamaan tätä. Klo 14.00 pilvet ovat nousseet ylemmäksi ja taivas kirkastunut, kuitenkin täysin pilvien peitossa. Lähitunturit ja pirunportti tulleet näkyviin. 500-1000m tuvalta ylävirtaan on aukea kivinen jokivarsi josta avautuu hyvät näkymät Lumikuruun ja Pirunportille sekä etelään kohti vesipäätä.... jos vaan pilvet soisi."
13.8.1988 "Herätys klo 9.30. Yöllä hiiret pitivät hereillä. 12,30 Lähtö Muorravaarakasta aamupalan ym jälkeen. . ."
24.8.1992 ". . .Ensimmäiset ihmisetkin yli kolmeen päivään tuli vastaan hieman ennen kytevää keittopaikan nuotiota. Loppumatka Muorravaarakan autiotuvalle olikin sitten isojen mäntyjen kiertelyä ja mättäältä toiselle hyppelyä. Tuvalla oli kaksi seinälle ripustettua rinkkaa sekä metsään asennettu teltta. Laittelimme lionneesta lihasta ja muusta kuivaemmeestä maistuvan ja valkosipulille tuoksuvan lounaan. Vaikka hieman väsytti niin kiipesimmepä Tiuhelmakurun vartta ylöspäin. Istuimme ylärinteellä maisemia (Lumikuru, Pirunportti) ihailemassa kun paikalle saapui ylempää kolme Turkulaista. Hetken rupattelun jälkeen he jatkoivat "kantamuksineen" alas ja me taasen poimimme tuokion mustikoita. Alas menimme itse kurun pohjan purovartta seuraten. Rehevä puronvarsi ja kuru on ehdottomasti päiväkävelyn arvoinen. Saniainen, timotei, voikukka, pikkutalvikki, kauniita pihlajia. Takaisin polulle päästyämme olikin pian vastassa edellä mainittu Turkulaisretkikunta selällään kanervikossa. Tuvalle oli palannut rinkat omistava kaksikko. He olivat käyneet Lumikurussa ja Pirunportilla. Ilta menikin siinä leppoisasti rupatellen "Kuivamato Oy:stä" ym. sekä pussikeittoja laitellen. Varaustupaan tuli Turkulaisten kanssa 4henkeä ja Autiotuvan puolelle jäimme me 4. Yöllä kuorsattiin. Illalla kävi turkulaiskolmikosta "Tupu" piirtämässä topografikartasta polunpaikkoja ja reittiehdotuksia. Ko. kartta herätti ansaittua kiinnostusta tuvallisen verran.
25.8.1992 Tiistai. ". . . Mökkihöperöt heräilivät, tee ja puurovedet porisivat. Tupakaverimme suunnistivat harjuksia kalastamaan Muorravaarakan alajuoksulle, me suunnistimme kohti pirunporttia. Samoin turkulaiset "Tupu, Hupu & Lupu", jotka jäivät vielä jälkeemme haeskelemaan hiekkapohjaista joenylityspaikkaa. . ."
24.6.93 ". . . Pieni patikointi ja olen nyt Muorran rappusilla. Muorran varauspuolella oli Keskon kämpällä tutuksi tullut perhe. Tätä valtion vierasmajaa ei asuttanut koko yönä muut."
25.6.93 Perjantai "Naapurihuoneen perheellä oli jälleen sama suunta kuin minun suunnitelmissani eli Lumikurun kautta Luiron suuntaan. Päätin tehdä poikkeaman piirustuksista (minulle vaikeaa) ja koukata etelän kautta. . ."
9.6.1994 ". . .Muorravaarakassa oltiin hyvissä ajoin kello kolmen maissa. Nuotiopaikalla muonan laittoa ja varusteiden kuivattelua. Leppoisaa ajan viettelyä nuotiolla paitsi, että kaikkeen oltiin osittain tyytyväisiä ja samantien tyytymättömiä. Laitettiin vielä tuhti lihariisipata ja ajoissa nukkumaan.
10.6.1994 Perjantai "Pitkään nukutun yön jälkeen teimme verkkaisesti lähtöä. Lainasimme varaustuvan keittimiä kun tytöt täyttivät autiotuvan. Vilkaistiin vielä kammiinkin ennen kuin porukka oli valmis lähtöön. . ."